⚫Hva flyter, og hva synker?⚫

  • Rammeplanen sier: Barna skal oppleve, utforske og eksperimentere med naturfenomener og fysiske lover.

Små barn er nysgjerrige og interessert i de minste ting. Vi kan se på de som små forskere som undersøker alt som kommer i deres vei med stor undring. Voksenrollen spiller en viktig rolle i situasjoner som dette, vi må være deltakende og undre oss sammen med barna. Når voksne stimulerer barna, så vil det være med å forsterke språk, hukommelse og legge til rette for videre undring. 

Månetoppen har fagområde «natur, miljø og teknikk» i fokus denne måneden. Dermed ønsket vi å se nærmere på hva som skjer når vi kaster stein og plastball i vannet? Synker eller flyter det? Hva betyr å synke? Å hva skjer når vi kaster stein i vann som har blitt til is? Vi hadde også hørt om en stein som var formet som en kule, denne fløt på vannet i en installasjon på Sparebanken Sør. Barna fikk se bilde av kula, og vi undret oss over at denne steinen kunne flyte på vannet? Barnegruppa reiste noen dager senere avgårde for å undersøke hva som skjedde når de kastet stein i vann, og hvorfor den store kula av stein fløt i vannet på Sparebanken. Aktivitetene skapte masse undring og gode fysikk-tanker hos de minste barna. Nå ser vi etter store vanndammer som vi kan kaste stein eller plastballer i, for å se om de synker eller flyter.