Barnas uttrykk gjennom tredimensjonale materialer

Bøker av ulik form, sirkelpute og gulvpuslespill

Hvordan kan vi inspirere barna til å sammen lage en tredimensjonal installasjon?

I dag fikk en gruppe av barna på Månetoppen bli med over på menighetshuset. Der var det allerede lagt frem et område dekket av 4 turnmatter, som igjen hadde blitt dekket av en mengde bøker, sirkelformede matter og et oppdelt gulvpuslespill. Hvordan ville gruppa med barn bli inspirert av disse materialene? Den første gruppa med barn som kom inn, la seg ned på gulvet og fant frem ulike typer bøker som de ønsket å kikke i. Neste gruppe gikk til angrep på de sirkelformede putene og kastet de ut over gulvet. Siste delen av gruppen gjorde som den første, satt seg ned og lurte på om de kunne bli lest for.

Jeg introduserte litt hvorfor vi var her, og spurte om barna kunne fortelle meg litt om hva de så av ulike materialer. Videre lurte jeg på om de trodde vi kunne lage noe med bøkene og mattene. Barna er ikke sene om å sette i gang med et samarbeidsprosjekt, og det uten at det er noe voksenstyrt. Gruppa stabler bøker, sirkelmatter og puslebrikker om hverandre i en stabel, hvor det til slutt blir så høyt og ustabilt at det kanter. Da sier et barn, vi kan sortere, barna sorterer og stabler først de sirkelformede putene, neste runde samarbeider de om å sortere bøker av rektangelform og kvadratform i to hauger. Det blir til slutt fire små installasjoner, lang rad puslebrikker, en stabel av puter, en høyde med bøker av rektangler og en med kvadratiske.