Dramalek i Barnehagen

Dramalek i Barnehagen (3-4 åringer)

12 føtter følger spent med bort mot menighetshuset, jeg har et stort
pappflak  på hode og et av barna bærer med andakt en  liten boks fylt med
«noe».  Hva som skal skje vet ingen av oss.

«Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for
tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid» -Rammeplan for barnehagen

I det vi entrer rommet er stemningen allerede satt, men noen syns fortsatt
dette fremmede rommet er litt skummelt. For å trygge de barna som trenger
det, begynner vi med enkle leker.  «Hermegåsa» og ballkast er
enkle oppvarmingsøvelser som hjelper oss å glemme at vi er på et nytt
sted.  Etter ballkast er det tid for litt sangdans, «Reven og Rotta og
Grisen» og «Herr Smith» er relativt nye sanger for de fleste, men barna
fanger fort opp både bevegelse og tekst.  Plutselig faller både Rever og
Rotter og Griser rundt om på den glatte isen og latteren sitter løst mens
barna ser på hverandre.  

I drama er «Ja, det kan vi» den viktigste
regelen, med denne som bakteppe kan alt skje.

Plutselig lekesnubler et av barna over «den lille boksen med  noe». Jeg gir
klarsignal om at den kan åpnes,  ut velter en haug med enslige sokker.
Eller, det er jo ikke sokker lenger. Det er krokodiller, katter, babyer og
mye, mye mer.
Fantasien har kontrollen og alt er lov.
Etter noen minutter merkes det at barna trenger litt ny inspirasjon, jeg
tar da frem det store flaket med papp og inviterer alle inn i kjøretøyet
mitt. Noen mener det er en buss, andre en rakett og noen en sykkel. Det
spiller ingen rolle, uansett hva det er, er den magisk og kan ta oss med på
et spennende eventyr.

Ferden går til savannen med sjiraffer, løver og piggmaur, så opp til
verdensrommet hvor bæsj flyver rundt oss i små klatter og  til sist lander
vi på en planet med bare hunder.  På dette tidspunktet trekker jeg meg
tilbake fra leken og lar barna selv utforske, samarbeide og glede seg i
leken med hverandre.
Når alle hundene har funnet seg et eget hundehus og hundene har lagt seg,
velger jeg å avslutte leken, vi gir oss på topp slik at barna kan glede seg
til neste gang.

Bonus for denne dramasekvensen skjer da vi er tilbake i barnehagen. «Kan vi
male litt?» spør et av barna. «Selvfølgelig kan vi det» svarer jeg.
På papiret blir fantasiene malt ut og fortalt om.

«Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til
at barna
  -bearbeider inntrykk og følelser i møte med kunst, kultur og estetikk
gjennom skapende virksomhet ute og inne
  -tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede.» -Rammeplanen for
barnehager».